Опис досвіду з проблеми

В умовах інформаційного суспільства стає обов’язковим отримання знань протягом усього життя людини. Тому перед сучасною школою постає досить масштабне завдання: сформувати в учнів такі вміння, які надали б їм змогу вільно орієнтуватися в інформаційних потоках, здійснювати пошук та семантичне опрацювання даних і відомостей, самостійно конструювати раціональні алгоритми в роботі з інформацією, застосовувати ці алгоритми й прийоми в самостійній діяльності та продуктивно використовувати набуті знання і вміння як в особистих, так і в соціально значущих цілях.
За Державним стандартом базової і повної середньої освіти навчання інформатики передбачається в межах п’ятої змістової лінії освітньої галузі «Технологія» – «Людина та інформаційна діяльність». Метою навчання інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій у школі є формування в учнів теоретичної бази знань з основ інформатики, умінь і навичок використання сучасних комп’ютерно-інформаційних (інформатичних) технологій у своїй діяльності, що має забезпечити формування у випускників школи основ інформаційної культури та інформаційно-комунікативної компетентності.
Поняттям компетенції та компетентності присвячено велику кількість робіт. У педагогічних дослідженнях виділяють професійні, ключові, предметні компетенції тощо. З компетентністю в галузі інформатики, комп’ютерної техніки та інформаційно-комунікаційних технологій пов’язують інформаційну культуру й компетентність: інформаційну, інформаційно-комунікативну, інформаційно-комп’ютерну, інформаційно-технологічну тощо.
Ефективний розвиток компетентності учнів забезпечується шляхом використання різних проектів як елементів уроку або як форм проведення уроків інформатики. Розвиток компетентності учнів можливий лише при системному застосуванні активних методів навчання на уроках інформатики. Попри помітну кількість публікацій, присвячених методу проектів у навчально-виховному процесі, спостерігається фрагментарність використання проектів на уроках інформатики, незважаючи на їх практичну значимість.
Оскільки навчання інформатики в профільній школі передбачається організовувати через професійно спрямовані диференційовані курси за вибором, то використання методу проектів дає змогу показати на уроках інформатики реальні особливості майбутньої професії.
На уроках інформатики доводиться працювати принаймні у двох напрямах: вивчення конкретного навчального матеріалу та формування компетентності, що вимагає застосування активних методів навчання (групова або командна робота над проектом).
Метод проектів не є принципово новим у світовій педагогіці. Він виник у 20-ті роки минулого століття в США (його називали також методом проблем). Цей метод пов’язують з ідеями гуманістичного напряму в філософії й освіті, висунутими американським філософом і педагогом Дж. Дьюї, а також його учнем В. X. Килпатріком.
Метод проектів набув поширення і великої популярності завдяки раціональному поєднанню теоретичних знань і можливостей їх практичного застосування для розв’язування конкретних проблем дійсності в спільній діяльності учнів. «Все, що я пізнаю, я знаю, навіщо це мені потрібно, де і як я можу ці знання застосувати» – ось основна теза сучасного розуміння методу проектів, яка приваблює багато освітніх систем, що прагнуть знайти розумний баланс між академічними знаннями і прагматичними вміннями.
Проект – сукупність певних дій, документів, текстів, призначених для створення реального об’єкта, предмета або теоретичного продукту.
В основі методу проектів лежить розвиток в учнів пізнавальних навичок, уміння самостійно конструювати свої знання та орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення, формування навичок мислення високого рівня.
Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову – яку вони здійснюють упродовж певного часу. Метод проектів припускає можливість вирішення деякої проблеми; у ньому передбачається, з одного боку, необхідність використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого – інтегрування знань, умінь з різних галузей науки і мистецтва. Результати виконаних проектів повинні бути «відчутними», тобто, якщо це теоретична проблема, то має пропонуватися конкретне її розв’язання, а якщо практична – конкретний результат, готовий до впровадження.
Будь-яка робота над темою чи просто групова робота не може називатися методом проектів! Метод проектів передбачає певну сукупність навчально-пізнавальних прийомів, що дозволяють вирішити ту чи іншу проблему шляхом самостійних дій учнів з обов’язковою презентацією (представленням) отриманих результатів.
З іншого боку, ця технологія включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю.
Основні вимоги до використання методу проектів:
  1. Наявність значущої в дослідницькому або творчому плані проблеми чи задачі, для розв’язування якої потрібні інтегровані знання та дослідницький пошук.
  2. Практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів.
  3. Самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів.
  4. Визначення кінцевої мети проектів (спільних/індивідуальних).
  5. Визначення базових знань з різних галузей, необхідних для роботи над проектом.
  6. Структурування змістової частини проекту (з вказуванням поетапних результатів).
  7. Використання дослідницьких методів: визначення проблеми, дослідницьких задач, які випливають із проблеми, висунення гіпотез щодо їх розв’язування, обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, аналіз отриманих даних, підведення підсумків, корегування, висновки (використання в ході спільного дослідження методів мозкової атаки і «круглого стола», статистичних методів, творчих звітів, перегляду тощо).
  8. Результати виконаних проектів мають бути матеріальними, тобто певним чином оформлені (відеофільм, альбом, бортжурнал «подорожей», комп’ютерна газета, альманах, веб-сторінка тощо).
В Перегонівському НВК вивчення інформатики починається з 2 класу і відбувається за принципом «спіралі», коли на кожній сходинці необхідно повертатися до вивчених питань, розширюючи та поглиблюючи їх. За таких умов викладання предмета використання методу проектів є достатньо ефективним.
Моє завдання, як учителя, полягає в тому щоб будувати свої уроки на основі потреб кожного учня, максимально забезпечити прояв активності, самостійності, розвивати ситуацію успіху, творчості, поважати інтереси кожного. Індивідуальні та групові проекти розвивають здібності учнів: пошукові, творчі та інші.
Робота в процесі навчання інформатики направлена на конкретну ціль – сформувати в учнів знання та уміння з кожної теми шкільного курсу інформатики. Завдяки використанню методу проектів цієї цілі можна добитися на більш високому рівні. В процесі роботи над проектом учні мають стійку мотивацію до навчальної діяльності, відбувається процес закріплення отриманих навиків роботи над конкретною темою.
У роботі використовую метод проектів як творчу, індивідуальну чи групову діяльність учнів протягом одного уроку чи вивчення конкретної теми. Така робота формує навики самоосвіти учнів та складається із декількох етапів:
  • Підготовчий, який пов’язаний з формування проблеми, обґрунтування її соціальної і практичної значущості, а також висунення гіпотез щодо її вирішення;
  • Дослідницький етап – планування роботи, визначення методів дослідження, розподіл обов’язків між розробниками проекту;
  • Реалізація проекту;
  • Захист проекту – обговорення проекту та процесу його виконання.
При виборі теми, не слід нав’язувати учням певну тематику майбутньої роботи. Адже вибір теми це одна із складових першого етапу розробки проекту. При цьому учні мають самі визначити назву і підібрати матеріал, який дозволить проілюструвати можливості тієї прикладної програми на основі якої буде створено проект. Різноманітність тематик проектів, демонструють особисті інтереси та пріоритети учнів.
Під час роботи над проектом учні використовують:
  • ресурси Інтернету, за допомогою яких учні також набувають навиків правильно формувати запити для пошуку даних, опрацьовувати отриману інформацію;
  • допоміжна література: статті із журналів та газет, науково-технічна література, лекційні та практичні матеріали уроків.
Обравши тему, разом з учнями визначається ідея. Попередньо продумується можливі варіанти проблем, які важливо дослідити. Самі ж проблеми висуваються учнями. На даному етапі використовується «мозковий штурм» з подальшим колективним обговоренням. Після формування груп (якщо це групові проекти), розподілу обов’язків (врахувавши здібності), обговорюються можливі методи дослідження, пошуку інформації, способи оформлення кінцевих результатів (презентація, захист, творчі роботи і т. ін.).
Під час самостійної роботи слід розвивати ініціативу у дітей, з повагою ставитися до будь-якої ідеї, намагатися створити ситуацію успіху. Доцільно призначати консультації, переглядати чернетки, давати рекомендації. Процесом підготовки до презентації проекту слід керувати як на уроках, так і в позаурочний час (використовувати інтерактивні прийоми і форми роботи: метод «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Мозковий штурм», робота в групах, парах тощо).
Увесь опрацьований, оформлений матеріал учні представляють під час захисту проектів. Найефективнішим для цього є підсумковий урок з теми.
Необхідно відмітити, що на таких уроках учні починають розуміти, де і як вони зможуть застосувати отримані знання. Під час роботи над проектом учень сам аналізує наскільки вдало він попрацював і оцінка перестає бути домінуючим фактором порівняно з досягненням мети проекту.
Слід при роботі також практикувати міні-проекти, розраховані на один урок чи його частину. Учні привчаються працювати самостійно, в команді, уміють прогнозувати можливі варіанти та способи роботи, відповідально ставитися до виконання завдань, об’єктивно оцінювати результати діяльності. Головне – змінюється психологічний клімат у класі.
Педагог, у свою чергу, з носія знань перетворюється на організатора пізнавальної, пошукової, творчої діяльності учнів, переорієнтовує роботу на різні види самостійної, збагачує свій потенціал, постійно перебуває у творчому пошуку.
Перевагами використання методу проектів є :
  • Самостійне здобування знань.
  • Досвід пізнавальної й комунікативної діяльності.
  • Висловлювання власних думок, відчуттів.
  • Залучення до реальної діяльності.
  • Особиста відповідальність за виконання роботи.
    Які результати ми бачимо в ході виконання проектів:
    Для учня.
    1. Формуються і відпрацьовуються:
    • Розширюються і поглиблюються знання з різних наочних галузей.
    • Підвищується рівень інформаційної культури, що включає роботу з різною технікою
    • (принтер, сканер, мікрофон тощо).
    • Учень досить ґрунтовно вивчає ту комп’ютерну програму, в якій створює проект і навіть більше, - програми, які допомагають краще представити свою роботу.
    • Учень має можливість втілити свої творчі задуми.
    • Стосунки з учителем переходять на рівень співпраці.
    • Підвищується самооцінка тих дітей, які з тієї або іншої причини вважали себе неуспішними.
    2. Навички збору, систематизації, класифікації, аналізу інформації.
    3. Навички публічного виступу (ораторське мистецтво).
    4. Уміння представити інформацію в доступному, естетичному вигляді.
    5. Уміння виражати свої думки, доводити ідеї.
    6. Уміння працювати в групі, у команді.
    7. Уміння працювати самостійно, робити вибір, приймати рішення.
    Усе вищезазначене дає учню можливість, вийшовши зі стін школи стати успішною, самодостатньою особою.
    Для вчителя.
    1. Стосунки з учнями переходять на рівень співпраці.
    2. Учитель має можливість створити банк учнівських робіт, які можуть застосовуватися в позакласній роботі, на уроках, під час заходів.
    3. Підвищується рівень учителя як ентузіаста, фахівця, консультанта, керівника, координатора, експерта.
    4. Учитель перестає бути «наочником», а стає педагогом широкого профілю.
    Усе вищезазначене призводить до підвищення професіоналізму вчителя.
    Саме тому на уроках інформатики корисно застосовувати елементи проектної діяльності. Не звичне вирішення завдань, а виконання творчих проектів, де оформлення, спосіб реалізації залежать від учня і його можливостей.
    Вибір методу проектів як доповнення до традиційної форми навчання спрямований перш за все на повторення і закріплення вивченого матеріалу.
    На мій погляд, інформатика саме той предмет, де найбільшою мірою можливе вживання методу проектів. Навчання для дітей перетворюється на захопливу діяльність.
    Використання методу проектів на уроках інформатики продиктоване особливістю предмета: виконання практичних завдань на комп’ютері в ході уроку, що є невід’ємною частиною заняття.
    Стимулюючи інтерес до предмета, метод проектів формує правильні уявлення про місце інформатики в житті сучасної людини.

    0 коментарі:

    Дописати коментар